Dark They Were and Golden-Eyed, az első képregénybolt Londonban
2015. május 27. írta: Bayer Antal

Dark They Were and Golden-Eyed, az első képregénybolt Londonban

darktheywere_poster.jpgEgy készülő cikk írása közben azon gondolkodtam, hogy mikor és hol szerezhettem be a cikk tárgyát (egy amerikai underground képregényt), és eszembe jutott, hogy talán Londonban, amikor először ott jártam 1977-ben. Talán igen, talán nem – ez már valószínűleg sosem fog kiderülni. De rákerestem a bolt nevére (valamiért „fair”-re emlékeztem „dark” helyett – ez egyébként egy Bradbury-novella címe), és találtam pár érdekes infót róla.

A nosztalgiázó háttéranyagokból azt is megtudtam, hogy az 1970-es évek közepéig egyáltalán nem volt evidens, hogy amerikai képregényeket lehessen kapni Angliában (Európa többi részéről nem is beszélve). Különböző trükkökkel – a képregénycsomagokat „ballasztnak”, kitöltő anyagnak minősítve, illetve Nagy-Britanniában állomásozó amerikai katonák segítségével – jutottak be eleinte még a Marvel/DC képregények is, a kisebb kiadókról és az alternatívokról nem is beszélve. A Dark They Were and Golden-Eyed nevű boltot 1969-ben alapította két Londonban élő amerikai. A Sohóban, a St. Anne’s Court utcácskában elhelyezkedő, kétszintes boltnak nem a képregény volt a fő profilja, hanem a science fiction, a fantasy, a horror és a B-movie általában, de amikor én ott jártam (először és utoljára, pontosabban kétszer a londoni tartózkodásom alatt), az alsó szint gyakorlatilag egészében a képregényeké volt. Mondanom se kell, hogy elájultam a látványtól…

darktheywere_bolt.jpg

A boltról csak egy fotót találtam, amelyen egy Bill nevű gyűjtő a kirakat előtt áll. A többi képen a bolt plakátjai, katalógusai láthatók – az egyiket maga Brian Bolland rajzolta, aki gyakori vendég volt arrafelé, a későbbi „British invasion” olyan eminens képviselőivel együtt, mint Alan Moore és Bryan Talbot. A korábban kétszáz éven át hentesboltként helyiség belső elrendezését egy fiatal építész, bizonyos Dave Gibbons alakította ki, akit képregényekkel fizettek ki a tulajdonosok.

darktheywere_ad.jpg

Aztán 1978-ban a bolt egyik rendszeres vevője felismerte, hogy tovább is lehetne lépni. Megalakította az amerikai képregények importjára szakosodott Titan Distributors nevű céget, valamint egy új boltot is nyitott – a Forbidden Planetet. Hogy a konkurencia tette-e, vagy más okai is voltak, ma már nem tudni, mindenesetre a Dark They Were and Golden-Eyed 1981-ben bezárt. A Forbidden Planet ellenben ma is létezik, bár többször költözött az évek során.

süti beállítások módosítása