Ice-T: It's on
2011. január 01. írta: Bayer Antal

Ice-T: It's on

Pár napja erős volt a kísértés, hogy véleményt nyilvánítsak az Ice-T/Tilos Rádió/Médiahatóság ügyben. Ennek a kísértésnek mostanáig sikerült ellenállnom, méghozzá több okból. Egyfelől természetesen én sem szeretem a cenzúrát, és egyetértek azzal, hogy egy rádiónak joga van olyan dalokat sugározni, amilyeneket akar. Mi több, a médiatörvény elfogadtatásának a módja finom szólva is gusztustalan volt, és a médiahatóság vezetőjének számtalan korábbi megnyilatkozása roppant ellenszenves volt a számomra – ezért nem akartam még a látszatát sem kelteni, hogy egyetértenék a tiltással. Másfelől pedig a szóban forgó szám szövege pocsék, valamint durvasága nem a nyelvezetéből, hanem a pofátlanságából következik – vagyis nem éppen az a fajta szöveg, amelynek a védelmében szívesen emlegeti az ember a szólásszabadság szentségét. Mégis rászánok egy bejegyzést, mert az eset tökéletesen példázza, hogy nagyon nem értjük a dalszövegeket, különösen akkor nem, ha idegen nyelveken szólnak.

Ki nem érti az It’s on című rapet?

1) A Tilos Rádió zenei szerkesztője. Legalábbis nagyon remélem, hogy legfeljebb provokációnak szánta a szám beválogatását (de miért is akarná egy rádióállomás provokálni hűséges hallgatóit?), ám még valószínűbbnek tartom, hogy a divatos ronda szavak miatt kerülhetett be a programba.

2) A Tilos Rádió hűséges hallgatói. Ezt szépen le is vezette a Tilos válaszlevelében. Most akkor miért is szerepelt ez a szám a műsorban? Elvégre nem egy csodálatos áriáról, virtuóz gitárszólóról vagy más feledhetetlen zenei élményről van szó. Egy rockszámnál vagy egy popdalnál még lehet vitatkozni, hogy mennyire fontos a szöveg. De egy rapnéll? Hiszen pont a szöveg a lényege!

3) A Médiahatóság. Ezt nem is kell bizonygatni, elvégre neki is fordítót kellett alkalmaznia, egyedül nem ment volna az aktuális lehallgatónak. Maximum a „négybetűs” szavak tűnhettek fel neki: azok nyilván eljutottak már hozzá is, még ha az angolóra többi anyaga le is pergett róla.

4) A Médiahatóság által alkalmazott fordító. Már több blogon is ízekre szedték szegény kollégát (?), és a fordítás minősége miatt bizony jogos feltenni a kérdést, hogy ezért tényleg fizettek-e neki, és ha igen, mennyit. 95%-ot illene visszaadnia, és meg kéne fogadnia, hogy máskor nem vállalja olyan szöveg fordítását, amit nem ért.

5) A különböző fórumokon hozzászólók. Sőt. Nemcsak, hogy nem értik, de túlnyomórészt nem is érdekli őket, a véleményük nem a szövegre irányul, hanem az „ügy” résztvevőire.

Bár a 2) és az 5) pont alapján arra következtethetünk, hogy teljesen feleslegesen írogatom ezt a kis rovatomat – a könnyűzene fogyasztóinak a túlnyomó része nem is hallja a szöveget, és ha hallja, sem figyel oda – az eddig kapott visszajelzések alapján pár száz (zömében számomra ismeretlen) embernek már sikerült kellemes perceket szereznem vele, és ez nekem elegendő öröm.

Úgyhogy bár Ice-T-nek további reklámot nem akarok csinálni, s így most nem áll itt sem videó, sem teljes szöveg – aki akarta, már úgyis megnézte, letöltötte, meghallgatta, elolvasta az eredetit és a fordítást-ferdítést – röviden összefoglalom, hogy miről szól az It’s on. Aztán döntse el mindenki maga, hogy érdemes-e műsoron tartani, felháborodni miatta vagy felháborodni a tiltásán.

Az It’s on Ice-T 1993-es Home Invasion című albumáról származik, egészen pontosan annak a bevezetője és első száma (ezért is idézik úgy sok helyen a címét, hogy „Warning! Intro – It’s on”). Témája lényegében az előző, nagy közönségsikert aratott lemezének, az úgynevezett gangsta rap stílust meghatározó Original Gangster-nek a visszhangja. Amely ugyanis provokatív fordulataival és tematikájával igen sok helyen kiverte a biztosítékot, az amerikai politikai paletta minden oldalán.

Az Original Gangster politikai állásfoglalásnak álcázta magát, amikor egy klasszikus „ők és mi” helyzetre szűkítette le a világ problémáit: csóró nagyvárosi feketék kontra gazdag fehérek korrupt rendszere, amelynek közvetlen megnyilvánulása az általuk fenntartott-támogatott hatóságok zaklatása. Akármit is gondoljunk erről a leegyszerűsítésről, annyi biztos, hogy Ice-T és némely pályatársa igen szép jövedelemre tett szert ennek a rebellis hangvételnek a következtében. Annyira azért nem csóró volt a hallgatóságuk, hogy ne tudja megvenni a lemezeiket és kifizetni a koncertbelépőket. A sztárokat hősként ünnepelték, mint akik végre megmondták a tutit.

Az Original Gangster egyes számainak a szövege és különösen az azt követő, együttesével közösen készült Body Count-albumon található Cop Killer már sok volt a Sire kiadónak is – utóbbi szám egyenesen azt sugallja, hogy a rasszista töltetű rendőri brutalitás általánosan elterjedt gyakorlat, ezért igazolható a rendőrök meggyilkolása. Miután az anyavállalat, a Time Warner részvényeseinek a gyűlésén az Oscar-djías színész, Charlton Heston (többek közt a Ben Hur, az El Cid és az eredeti Majmok bolygója főszereplője, az 1960-as években aktív polgárjogi harcos és vietnami háború ellenzője, az 1980-as évektől azonban már a politikai korrektség elvének egyik fő kritikusa és a fegyvertartási jog szószólója) keményen szóvá tette, hogy a cég ilyesmihez adta a nevét – sőt, még Bush elnök is „felelőtlennek” nevezte a Warnert egy üzenetében – a következő lemeznél már jobban odafigyelt a Sire, és fékezni próbálta Ice-T „szókimondását”. Végül az album borítója körüli nézeteltérést ürügyül felhasználva a felek közös megegyezéssel felbontották a szerződést, és a Home Invasion már Ice-T saját lemezkiadójánál jelent meg.

Az intro erre az esetre utal – nem kevés túlzással, elvégre szegény Ice-T nem kényszerült arra, hogy megkérje „akár meghalni is hajlandó katonáit” egy saját, független terjesztői csatorna üzemeltetésére, hiszen az EMI-hoz tartozó Priority Records látta el ezt a feladatot. Az első versszakban meg is nevezi Hestont egyes számú ellenségként, akinek nemes egyszerűséggel lecsapná a fejét. A következő áldozat pedig a hip-hopra ráépülő szubkultúra legfőbb képviselője, a Source Magazine lenne, amely Ice-T szerint „beszólt” neki. A szövegnek ebben a részében azokat az „árulókat” ostorozza, akik cserben hagyták és csak meg akartak gazdagodni rajta, de most, hogy dobta őt a nagy kiadó, készek lennének hátba döfni. Már meg is van az összeesküvés-elmélet: Ice-T-t meg akarják akadályozni abban, hogy elmondhassa az igazat (bár hogy ez micsoda, ebből a számból speciel nem derül ki), és azt akarják, hogy kénytelen legyen visszamenni az utcára, no de persze akkor lenne csak igazán nagy a balhé.

Ezután azonban önleleplező sorok következnek: „senkik vagytok, még a bejárónőm is jobban él, mint ti”; „a szövetségi rendőrség és az adóhatóság sosem fog rátok szállni, mert buták és csórók vagytok, senkire sem jelentetek fenyegetést.” Az Ice-T rajongók egy része ezek után rájött, hogy igazi lázadóknál ritkán szokott lenni személyzet, és mintha némi álszentség is keveredne ebbe a nagy melldöngetésbe. A Home Invasion már kevésbé volt sikeres, mint az Original Gangster, és a következő lemezein Ice-t felhagyott a „politizálásssal” – újrapozícionálta magát, mint a gettóból bármi áron kitörni képes példakép, és egyre inkább filmes karrierjére koncentrált.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

~zoli79 2011.01.01. 20:17:48

Tóni, ha jól értem, senki sem érti szöveget rajtad kívül. Nem lehet, hogy nem jött le neked a szám öniróniája?
Az első bekezdés például tök jól idézi a drog krimik szövegeit. Az is több mint érdekes, ahogy egy fegyverropogással teli számban kiszemeli magának a fegyvertartás egyik ikonikus figuráját. Ott, ahol szerinted leleplezi önmagát, ott szerintem egyszerűen világossá teszi az iróniát, sőt akár a gúnyt.

Gimis koromban rengetegszer meghallgattuk a Body Count albumait öcsémmel és fetrengtünk a röhögéstől. Teljesen képtelen sztorikat mesél el. (Egyébként van benne fekete raszisták elleni beszólás is keményen: ajánlom neked a Mama számot - csak hogy finomítsam a képet)

~zoli79 2011.01.01. 20:23:52

Bocs, a szám rendes címe: Momma's Gotta Die Tonight, de érdekes viszonyt fejez ki a KKK Bitch-ben is (szinte rímel Iggy Pop Nazi Girlfriendjére)

Bayer Antal · http://neroblanco.blog.hu 2011.01.01. 20:42:05

@~zoli79: Szerintem igen jól értette a "hazai" közönség, ezért is pártolt el Ice-T-től. :)
Attól tartok, túlbecsülöd a szerző kifinomultságát, és öniróniát látsz ott, ami valójában csak pózolás.
Heston esetében nem "kiszemelés"-ről van szó, hanem direkt visszavágásról. Heston csak öt évvel a szám keletkezése után, 1998-ban lett a National Rifle Association elnöke és ikonikus figurája (bár nyilván már korábban is megszólalt ebben a témában, és ezért is kérték fel elnöknek).
De hadd kérdezzek vissza: ha szerinted (ön)irónia, akkor mire vonatkozna?
(Nem minden ártalmatlan, ami nem látszik annak.)

Bayer Antal · http://neroblanco.blog.hu 2011.01.01. 20:48:09

@~zoli79: Elolvastam közben ennek a másik számnak a szövegét, és az valóban jó fikció. Kár, hogy nem ezt adta le a Tilos. :)

S9TXE 2011.01.01. 22:45:30

uhh Tóni... :)

olyan jellemzőket húzol rá a "lázadó" jellemre, amelyek más zenei műfajoknál lehet megállja a helyét, de a rapben ez nem így működik. attól mert ellenségének tart egy "antiszociális rendszert" nem jelenti azt, hogy lázad ellene, vagy hogy ő másképp akarná csinálni (legalábbis Ice T-nél ilyen mélyreható elemzés felesleges, sokkal érdemesebb alapjaiban megismerni a műfajt)

a rap egyik közkedvelt tematikája a diss (disrespect), aminek a lényege a fent is említett lenézés és ócsárolás. az egyik ilyen példa után egyszer azt írtad "Az Ice-T rajongók egy része ezek után rájött, hogy igazi lázadóknál ritkán szokott lenni személyzet". az "Ice T rajongók" -már ha vannak ilyenek :)- valszeg ismerik e műfaj diss elemét és inkább viccesnek veszik mint magamutogatásnak. meg a magamutogatás, csak jó: a versengés mindig is esszenciális eleme volt nem csak a rap-nek, hanem az egész hip hop kultúrának. ki a jobb emcee, ki jobb firkász, ki a legjobb dj, ésatöbbi (ennek jövedelmi lenyomatait szívesen mutogatják, így a bejárónő egyáltalán nem szégyen. persze ha engem kérdezel ez szerintem is suttyóság részéről :)). ha valaki ezt a küzdelem és versengés által megszerzett posztot akár belülről, akár kívülről megtámadta, akkor elkezdődött a hadviselés ami lehet "melldöngetésnek" tűnik (végülis az), de valójában egy bejáratott "szokás", ami picit más indulatból van mint egy kicsinyes megsértődés

Zoli: mi is rohadt sokat röhögtünk Body Count-on, mikor Gerivel egy koleszban laktam. mikor megjött az ösztöndíjunk állandóan a Root of all evil-t kántáltuk (visszatérve az előzőhöz: ennél sem bibliai értékekre hivatkozik, hanem annak tartalmát használja fel. ettől Ice T még nagyon szereti a pénzt biztos :)), de a fő kedvencünk a Born dead volt, miközben ezt írom is kitört belőlem a röhögés ahogy látom Geri fejét ahogy elkezdi "born asian..." :D

Bayer Antal · http://neroblanco.blog.hu 2011.01.02. 07:59:02

@S9TXE: Szerintem nem mondunk ellent egymásnak. Én alapvetően magukkal a szövegekkel foglalkozom, és bár természetesen utánanézek, utánaolvasok a háttérnek és az utalásoknak, azt vizsgálom, hogy önmagukban hogyan állnak meg és mit mondanak el akár a szerzői szándékon túlmutatóan is. A mélyreható elemzés sosem felesleges, hiszen nem a szerzőnek szól, hanem a befogadónak segít felfedezni elsőre talán nem evidens tartalmakat.

S9TXE 2011.01.02. 09:09:41

@NeroBlanco: ebben végülis igazad van, csak tömören azt próbáltam mondani, hogy Ice T szövegei önmagukban nem igazán tartalmasak :). nem biztos, hogy azokból pontos képet kapunk a világnézetéről, és hozzáállásáról a szövegeiben is elővett, olykor elég komoly témákkal kapcsolatban. persze vannak neki is "érdemei" a műfajon belül, de nincs túl sok megfejtenivaló a szövegeiben (pl a rovatod korábbi előadóival szemben).

az egész ügyben egyébként szerintem a legviccesebb, hogy Szalai Annamáriáék mostanában nem néztek meg egy 16 éven alulit szúrópróbaszerűen, mer lehet még egy olyan sokatpróbált gettóharcost is zavarba hoznának a közönséges viselkedésükkel mint Ice muthafackin T :)

valahol írták hogy az "erkölcsi fejlődésükben" okozhat kárt ez a szöveg. mármint azoknak a 16 éven aluliaknak akik tudnak angolul, Tilos rádiót hallgatnak és nincs internetük ahonnan korlát nélkül ömölhet rájuk a szenny. gondolom ez egy nagyon nagy létszámú és igen veszélyeztetett halmaz :D

Bayer Antal · http://neroblanco.blog.hu 2011.01.02. 10:12:58

@S9TXE: Tudnék mondani magyar előadót is, akinek az életmódja erős ellentmondásban van egykori őszinte, kőkemény dalszövegeivel.