Real gombfoci
2016. január 08. írta: Bayer Antal

Real gombfoci

Ne kérdezzétek, miért és hogyan, de a minap eszembe jutott rákeresni a neten a Real Madrid hatvanas évekbeli összeállításaira, hogy kiderítsem, mikor felállás is az, ami megvan nekem.

gombfoci_real.JPG

Annyi biztos, hogy a Pasaréti út és a Gábor Áron utca sarkán volt egy trafik, ahol egy idős néni árusította a gombfocikat. (Valószínűleg fiatalabb volt, mint én most, de akkor természetesen nagyon öregnek tűnt a hölgy.) Valahogy rémlik, hogy 20 forint lehetett egy csapat, kapuval és labdával együtt.

6-7 éves koromtól elég rendszeresen játszottam, először apámmal, akitől megtanultam, aztán osztálytársakkal, katonatársakkal (a századbajnokság leszerelés miatt félbeszakadt, emlékeim szerint hármas holtversenyben álltunk ez élen), évfolyamtársakkal, haverokkal, nagyjából 35 éves koromig. Azóta nemigen volt kivel, nemigen volt hol, nemigen volt rá idő. Mindezt persze szigorúan amatőr alapon, boltban vett csapatokkal, pöckölőt sosem használtam, sokáig szektormérőt sem, a mindenkori ellenféllel egyeztetett egyedi szabályok szerint.

Mindig vettem új csapatokat, van pár száz „játékosom” még mindig. A Real az egyik legrégebbi, Rapidom volt még ugyanilyen. Egész jól bírták az idő múlását, bár a ragasztásuk néha szétment, főleg, ha megpróbáltam kicserélni a fotókat (tévedés volt).

Róluk van szó: Alonso, Marquitos, Santamaría, Lesmes, Muńoz, Zárraga, Kopa, Marsal, Di Stéfano, Rial, Gento. Egyetlen nemzetközi meccsen álltak fel így, a Vasas elleni BEK-elődöntő visszavágóján, 1958-ban, a Népstadionban. A Vasas nyert 2-0-ra, de hiába, mert az első mérkőzést a Real nyerte 4-0-ra. Tehát egy budapesti csapatképből vágták ki a fotóikat.

Eltiltása miatt ekkor még nem játszhatott a Realban Puskás Ferenc, ezért nem lehetett benne a csapatomban. De ő is megvan nekem, csak „külön” – ugyanabban a trafikban lehetett kapni ezt az egyetlen gombot, csapaton kívül, a szokásosnál valamivel drágábban. Remek gomb, különösen passzolásra és lapos lövésekre kiváló.

Bármennyire is időt állók ezek az 50 éves játékok, már csak a képen láthatók maradtak meg (plusz a kapus valahol, akit nem sokat használtunk, hiszen minimum gyufásdobozzal, de még inkább agyaggal megerősített festékes tálakkal helyettesítettük a meccseken, és a jobbhátvéd is talán, de ő hajlamos már a szétesésre). Nem eladók, sejthetitek.

süti beállítások módosítása