Zsigerből - Jáger Attila képregényei
2014. október 09. írta: Bayer Antal

Zsigerből - Jáger Attila képregényei

NB_Attis.jpgJáger Attila munkáival először egy tíz évvel ezelőtti pályázaton találkoztam. A Fekete-Fehér Képregényantológiához kerestünk írókat és rajzolókat, erre jelentkezett „Attis, a pók” művésznéven. A három téma közül Nero Blancót választotta, és azon ritka pályázók közé tartozott, aki szinopszisötletet és rajzvázlatokat is beküldött. Sajnos, a pályázat teljes anyagát tartalmazó CD-t már nem hajlandó beolvasni a gépem, így csak az egyik rajz van meg, de arra határozottan emlékszem, hogy már ebben a történetben is jelen volt a gördeszkás motívum. Ezt ugyan nem pártolta kifejezetten a zsűri, de az ötletáradatot értékelve döntőbe juttatta, bár végül nem ő nyert. Rajzolóként azonban nem tartottuk elég erősnek (akkor).

Aztán pár évvel később újabb pályázatokon, képregényes rögtönzéseken és közös rajzolásokon tűnt fel a neve (és ő maga), immár a MOME hallgatójaként. Micsoda változás. Nem az ötletgazdagságban – az továbbra is féktelenül tobzódott – hanem a rajztudásban. Ráadásul sosem érte be a könnyű, maguktól adódó megoldásokkal. Ha a pályázat célja az európai polgárság fogalmának a népszerűsítése volt, Attila a kétségeket mutatta be. Ha egy népmesét kellett képregényben új köntösbe öltöztetni, Attila a felismerhetetlenségig dekonstruálta a történetet. Ha az öt órás rögtönzésen öt oldal megrajzolása volt a feladat, Attila olyan satírozós stílust választott, amivel örülhetett, ha kettővel tud végezni a megadott időkorláton belül.

2010-ben elkészült eddigi leghosszabb képregényes munkája, a Kerekesszánkó. Eredetileg nyomtatásban jelentette volna meg, de végül csak online tette közzé. A képregényes portáloknak, fórumoknak és csoportoknak köszönhetően hamar híre ment a műnek, és szokatlanul heves reakciókat váltott ki. Volt, aki az apropóján elátkozott mindenkit, aki önkifejezésre, saját ötletek megvalósítására merészeli használni a képregényes formát, volt, aki a rajzokat dicsérte, a történet dekódolásával azonban nem boldogult, és volt, aki egyszerűen csak imádta az eredetiségét. A Magyar Képregény Akadémia pedig felvette a tagjai közé.

Jager_Kerekesszanko.jpg

Azóta is eltelt már bő négy év, elültek a viták (sőt ma már egyetlen új magyar képregényről sem akarózik vitának kialakulnia), a képregényes fórumok elnéptelenedtek, az MKA apránkánt eltűnt a köztudatból, a Kerekesszánkó pedig ott lógott tovább a neten, miközben szerzője Európát járta. Ki tudja, talán sosem lett volna nyomtatott kiadvány a Kerekesszánkóból (meg a „zsengékből”), ha nem figyel fel Attila munkáira egy elszánt gyűjtő Kovács Milán személyében, és nem alapít gyorsan egy képregénykiadót. De mindez már kiderül a 28. Képregénybörzén debütáló füzetekből.

Mint képregény, a Kerekesszánkó valóban nem adja magát könnyen. A szöveg nélküli oldalak között az összefüggést a gördeszka (és a gördeszkás) teremti meg, történet gyanánt álomszerű történéseket ábrázolnak a rajzok. Csodákat, amiket a skate-es beleláthat a világba, amely mellett elrohan, félelmeket, amelyektől a törékeny deszka biztonsága óvja meg. Aprólékos rajzok, örvénylő képek, őrült szerkezetek, amelyek majd nyomtatásban fognak igazán érvényesülni.

A Zsiger előtt képregényei rövidebbek, de külön-külön és együttesen is talán még izgalmasabbak. Kiderül, hogy Jáger Attila több stílusban is tud rajzolni, hogy nyughatatlan kísérletező, és hogy ha ez érdekelné, tudna ő „egyszerű”, lineáris történeteket is írni. Vagy éppen körköröset. Rövidet, egyoldalasat, stripet, kötött kereteset.

Jager_ZsigerElott.jpg

Remélem, mindkét képregény példányait pillanatok alatt szétkapkodják, és kikényszerítenek egy (valamivel) magasabb darabszámú második kiadást, újabb agymenésekre ihletve ezzel az alkotót.

(Off topic lábjegyzet: bár az utolsó képregény „a Watchmen alapján” készült, valójában nem Alan Moore találta ki a Pagliaccis viccet, az már 1986-ban is szakállas volt. Ha lesz rá időm, egyszer majd írok a Bajazzók popkulturális vonatkozásairól.)

süti beállítások módosítása